18. helmikuuta 2016

Tulevaisuuden pohdintaa

"Minusta tulee isona eläinlääkäri. Asun Vantaalla ja eläinlääkäri on 1km päässä kodista. Minulla on kaksi koiraa ja ne on tosi kilttejä." Tiia-Maria 11v. tulevaisuuden kirjotelmissa. :-)

Eläintenhoitajaksi jaksoin lukea sen kolme vuotta ja valmistuin hyvillä papereilla. Tarkoitukseni oli vielä jatkaa klinikkaeläinhoitajaksi samassa koulussa, mutta oikeestaan koko koulu heitti mun lapsuudenunelman kaivoon, sillä opetus oli täyttä roskaa. Mun opettajista tasan yksi oli pätevä ja tiesin, että tulen oppimaan jotakin niiltä tunneilta. Olin aika turhautunut ja harkitsin jopa koulun vaihtoa. Päätin kuitenkin rämpiä koulun läpi kun kerran olin alottanutkin. Toivon sydämeni pohjasta, että kyseinen koulu on muuttanut toimintatapojaan.

Kun valmistuin, keskityin vaan cheerleadingiin. Käväsin Pariisissa kisoissa ja hain AMK sairaanhoitajaksi, mutta eläinpuolen paperit ei antanut heti paikkaa. Olin varasijalla neljäkymmentäjotain. Mielestäni aika hyvin kuitenkin loppuviimein. Tiedämpähän jatkossa mitä odottaa kyseisiltä pääsykokeilta. Harmittelin kuitenkin etten päässyt, koska mulla ei ollut mitään varasuunnitelmaa. Sitten kuitenkin päätin sponttaanisti hakea amiksen jälkihauissa mihin vaan missä voin lukea lähihoitajaksi. Pääsin Helsinkiin ja täällä sitä ollaan, lähihoitajaksi n. vuosi sitten valmistuneena.

Sain heti valmistuttuani työpaikan yhdestä mun edellisestä harjottelupaikasta ja olin iloinen siitä. Lupasivat odottaa mun alotuspäivään ja pitää paikan mulle. Kyseisen paikan pomo oli kyllä aivan mahtava ja oon sitä mieltä, että jokaisessa puljussa pitäisi olla semmonen johtaja. Työ oli kuitenkin vanhusten parissa ja kun sain lasten puolelta töitä vaihdoin nykyiseen työpaikkaan. Vanhusten parissa opin kuitenkin paljon perus lääkehoidosta.

Tykkään mun työstä ja siellä on kiva olla, mutta nyt oon lähipäivinä miettinyt uudelleen yrittämistä AMK. Se ei kuitenkaan tapahtuisi vielä, aikaisintaan syksyllä, mutta todennäiköisimmin vasta aikasintaan hakisin vuoden päästä keväällä.

Vielä mietin mihin hakisin, sairaanhoitajaksi ainakin, mutta hakisinko myös terveydenhoitajaksi tai kätilöksi?
Molemmat tutkinnot kestää vähän pitempään kun sairaanhoitaja, mutta näillä sais kaksi ammattia samalla, koska ne sisältää myös sairaanhoitajan tutkinnon. Lähihoitajaksi tuskin jään kovin moneksi vuodeksi. Ei näillä palkoilla kovin herroiksi eletä, karu fakta vaan.

Kuvat hoitajat.net fb sivulta

Täytyy miettiä mitä sitä loppuviimein haluaa ja sitten hakea. Pitäisi olla vuosi töissä (elokuuhun asti mun tapauksessa) että saisin 2vuotta opintovapaata. En tiedä kannattaako mun opiskella noin ja monimuotona vai sitten irtisanoutua jos saa paikan, oon näistä aivan pihalla. Yritän löytää vastauksia, en pidä kiirettä tän asian kanssa. En nyt samantien oo mihinkään menossa, ehkä aikaisintaan vasta vuoden päästä hakemaan. Aijon kuitenkin hankkia työkokemusta ensin.


Haluaisin työskennellä kuitenkin lasten parissa, joten pyrin siihen, että joku päivä työskentelen vielä jossain lastensairaalassa. Ehkä pääsen toteuttamaan tän toiveen joku päivä? Toivon niin. 

Tein tänään jo ensimmäisen askeleen kohti SH unelmia ja vaihdoin liittoni Tehyyn. Siellä helpompaa olla jos suunnitelmissa lisäkouluttautua jne, se on niin laaja SoTe liitto. Kätevää liittyä sitten "oman alan" yhteistyöjärjestöön ja vaan vaihtaa sitä jos kouluttautuu :-)

Täytyy alkaa ottamaan asioista selvää ja toivoa parasta. Joku päivä vielä... :-)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti